Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

torsdag 19. november 2015

GoFormativ- quiz/prøver med tegnefunksjon og youtubesnutter

Dette nettstedet har jeg fått tips av på HIOA av en medstudent. Dette verktøyet for quiz og tester mått jeg bare teste: GoSummativ (https://goformative.com)


Kort innføring fra youtube GoFormative.
Kilde:  https://www.youtube.com/watch?v=1Cu8F6gMshg&list=PLfvV0zAbGCsDCzY64rWvnUV_dmrXdfKql



Dette er en nettside. Jeg registrerte en ny bruker på nettsiden for å komme igang. Deretter laget jeg en quiz for mine elever hvor jeg tester ut det å benytte tegneverktøy og youtube i quizzen. Vi startet på et nytt tema idag om ran og forebygge ran i faget sikkerhet. Det er utgangspunktet for quizen på vg2 salg, service og sikkerhet idag.

Det er lett å komme igang å lage quiz, forholdsvis intuitivt hvordan lage spørsmål. Jeg ønsker å teste ut tegneverktøy og det å sette inn film. Jeg finner filmsnutter på youtube (var kun youtubefilm som gikk, ikke film fra andre kanaler), og de er lette å importere inn i GoFormative. Bilde er lett å laste opp.

Poeng per oppgave må bestemmes, og settes inn. Det velges automatisk 10 poeng om du ikke selv ønsker noe annet. Deretter er jeg klar for å inkludere elevene. Elevene er ivrige, og før jeg får planlagt å legge de til en klasse, er de på hurtigkode som står på storskjerm.  Denne hurtigkoden fører elevene til registrering før de kan starte med oppgavene. Nesten alle elevene hadde ørepropper. Jeg hadde først alt på storskjerm (som jeg pleier med Kahoot, Socrative m.fl.), men etterhvert som elevene kom på "kort svar" spørsmål, kunne jeg se alle som svarte på spørsmål på skjermen. Jeg tok min iPad av storskjermen.

Elevene jobbet i sitt tempo. Det at de også sitter med headsett og skal finne svar i videosnutter, gjør at jeg opplever elevene mer konsentrerte og jobber godt. Det var noen MCQ (multippel choice question) og flere åpne svar.

Jeg kan følge besvarelesene underveis på min iPad eller Mac. Jeg må inn å rette svar med poeng. I tillegg til poeng er det farge - rød er ikke noe rett, gult noe bedre grønt er bra.  I tillegg fikk vi en samlet poengsum i farger på alle deltakere. Her hadde jeg 10 deltakere, og det ble rett og slett fargerike svar. Av svarene ser jeg at flest feil var det på MCQ.

I etterkant kunne jeg få dokumentasjon. Jeg fikk en  .csv fil som jeg ikke fikk noe fornuftig ut av. (Noen som har tips på hva jeg åpner en .csv fil i? Den ble merkekelig i excel.)

Etter quizen hadde vi en Padlet hvor elevene skulle fortelle hva de synes om denne quizen. Flere svarte at det ikke var Kahoot, og de savnet konkurranse og tidsfaktor. Andre likte godt variasjon og mulighet til å jobbe i eget tempo. Flere nevnte at de likte å få spørsmål fra film. Andre synes det var dumt de ikke fikk tilbakemelding på rett og galt med en gang. 

Dette var et hyggelig møte med nytt nettsted. Antageligvis er dette nettstedet velegnet til både formativ og summativ vurdering. Det synes å være enkelt i bruk. Jeg må finne ut av dette med rapport i etterkant (csv.fil). Variasjon i undervisningen er viktig!


Her er quizen klar for elever

Her får elevene en hurtigkode (kan også ha klasse-tilkobling)
Elevene må registrere seg, og med koden er de raskt igang.
                                     
Lærer kan se besvarelsene på sin skjerm underveis i testen.


Her er svarene før de rettes av lærer (alt er rødt)

Her er det en større fargeskala fra rødt til grønt. (Svar i fargekoder)




Oversikt over vår første GoFormativ i et nytt tema for klassen.
Størst feil der vi har MCQ (multippel choice questeion)


Jeg fikk også en rapport på csv fil, den har jeg nesten fått åpnet i excel.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar