Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

tirsdag 7. mai 2013

Socrative quiz APP - testet med elever mai 2013

For en stund siden (i forbindelse med min bli-kjent-med Nearpod) fikk jeg tips om Socrative.com av lærere jeg følger på Twitter. Jeg lastet ned APPn til iPaden og opprettet en konto. Der ble det stopp. Nå fikk jeg "refresh" tips via Twitter, og jeg måtte sjekke Socrative nærmere. Her var det gode komme-igang-snutter på youtube. 

Denne fikk meg igang: http://www.youtube.com/watch?v=eseWmUyi7L8

Denne youtube snutten forteller om bruk av Socrative: http://www.youtube.com/watch?v=XYURj1QU0Ls


Denne er gratis, og viktig at vi lærere velger teacher

Mandag 6. mai 2013 skulle jeg ha begreper i regnskapsanalyse med vg2 salg, service og sikkerhet. Normalt forholdsvis tungt stoff, og de færreste kaster seg frempå. Vi hadde først om tema og deretter Socrative quiz om begreper, attpåtil som et race. (Lite som egentlig minner om undervisning i regnskapsanalyse!)

Jeg registrerte meg på http://www.socrative.com/ og kom raskt igang siden jeg hadde sett på youtube snutter. Jeg valgte å lage 10 spørsmål med svaralternativer og noen spørsmål som krever tekstsvar. For å være litt forberedt til timen idag, logget jeg meg på som student på Macn min hjemme. Det var enkelt. Jeg gikk inn på student på Macn, og jeg fikk spørsmål om "klasserom". Det hadde jeg fra teacher APPn på iPaden. Via teacher APP startet jeg quizen, og da var jeg igang. Svært brukervennlig. Det er ok å få testet APPn slik elevene ser den før timen.

Elevene igjen imøtekommende i forhold til ny APP. (De har kanskje ikke så stor elevmedvirkning siden jeg allerede har laget en quiz.) De ble fortalt at jeg kunne gjennomføre dette som et race, hvor medelever blir tildelt hver sin farge, og etterhvert som de svarer riktig på spørsmål håper de et steg frem (se neste bilde). Elevene var helt med på dette. Jeg fikk egentlig ikke forklart at det var andre muligheter. Det er en begrensning på race, og det er 10 deltakere. Det medførte at enkelte elever måtte jobbe to sammen. (Ellers er det begrensning på 50 deltakere i Socrative i en aktivitet.) Vi hadde en første runde, enkelte elever valgte å gjøre denne raskt, andre prøvde seg litt frem. Vi avsluttet første runde kvikt, og tok deretter en virkelig runde. Elevene brukte tiden. De opplevde det litt spennende å følge med på "sin" farge på rakett på storskjerm. Jeg hadde da ingen oversikt over hvem som hadde de ulike fargene. Alle kastet seg frempå og deltok. Noen fortalte hvilken farge de hadde, andre ikke. Da vi har koblet opp storskjerm med Apple-TV kan jeg gå rundt i klassen mens de jobber, og det ble jobbet godt!

Da de etterhvert ble ferdige ble det kåret en vinner. Mange svarte overraskende bra på dette vanskelige temaet. Godbiten til meg som lærer kom helt til slutt. Da ble det sendt mail til min mailadresse og jeg fikk full oversikt over hvilke elever som var hvilke farger, og hva de svarte riktig på og hvor mange poeng de fikk. God dokumentasjon på timens aktivitet.

Jeg likte godt Nearpod som jeg har benyttet tidligere til quiz med elevene, og har likt den. På Nearpod mangler jeg lagring av resultater på gratis APPn.  Det jeg likte spesielt godt her på Socrative var dokumentasjonen i ettertid, sendt i excel til min mail direkte etter avsluttet quiz. Socrative har god brukervennlighet og det er lett for elevene å koble seg på. Ingen må huske brukernavn og passord, kun klasseromnavn som de får av meg.

Idag 7. mai har jeg igjen brukt dette verktøyet. I dag har vi hatt repetisjon i økonomi, kalkyler og budsjett. Igjen var det jobb med begreper. Jeg laget en quiz på 14 spørsmål med svar. Denne ble gjennomført i starten av timen på ca 12 min. Deretter fikk elevene noe tid til å lese/pugge og jobbe med begreper. De siste 15 min tok vi igjen den samme testen. Samtlige forbedret seg, og samtlige var frempå. Elevene ønsket race, flere jobbet idag sammen. Bare å overhøre noen av diskusjonene på toer gruppene kan gjøre en økonomilærer glad. Faglige diskusjoner er stas! Det ble en god time med god dokumentasjon fra Socrative idag 7. mai!

Noen kommentarer fra elevene: "Dette var gøy", "Jeg får lyst til å gjøre det bra", "Helt ok å jobbe sånn". Alle deltok. Jeg setter pris på muligheter til å variere undervisningen på. Socrative er en APP jeg kommer til å jobbe mer med!

Her er jeg igang med min første quiz i regnskapsanalyse


Her er første RACE i regnskapsanalyse
Maks deltakere er 10, noen må derfor jobbe sammen.




Etter spillet kommer "godbiten" på mail.
Her får jeg oversikt over hvem som var hvilke farger og hva
de har svart. Dokumentasjon på hva som har vært jobbet med.
Dokumentet er i excel, og egner seg til å åpne i både excel og numbers.
(Her er navn tatt bort.)

Samlet info på hver elev, hva fikk de riktig - og prosent.
God oversikt i excel som kan lagres og tas vare på.

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar