Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

tirsdag 5. mars 2013

Showbie

APPn Showbie var en av godbitene kollega John Arne Imenes hadde fått øynene opp for når han var på Apple treff i Oslo i februar. Flere kolleger er allerede igang med Showbie. Her er nettstedet til APPn: http://www.showbie.com/ Dette er attpåtil en gratis APP for både lærere og elever.
Slik ser APPn ut
Denne gangen har jeg blitt "dratt med" på en ny APP. Kollega (og IT ansvarlig) John Arne Imenes skulle ha undervisning i "min" klasse, og vi skulle sammen vurdere presentasjoner. John Arne benyttet anledningen til å teste denne APPn. Vi måtte på APP store å få denne APPn og vi måtte registrere oss. Når vi fikk APPn på iPaden kunne vi registrere klasser/mapper.  Elevene fikk tilgang til denne klassen ved å få kode, og kom direkte inn. Når elevene presenterte kunne både John Arne og jeg notere notater. Nå var det presentasjon i grupper. Vi valgte å kommentere en i gruppa, kopierte hele feltet før vi "postet" notatet. Deretter gikk vi inn og limte inn tekst på de øvrige i gruppa. Fungerte fint. Litt stas å se det ble tilbakemeldinger av Mr Imenes og Mrs Them. (Det er stil på de utenlandske APPn, ikke på fornavn der!)

Slik ser det ut når du skal logge deg på iPaden



Dette er en video jeg fant på youtube - kilde: http://www.youtube.com/watch?v=tE11NrZryno. 
Den viser veldig greit hvordan du kommer igang med Showbie. 

Elevene opplevde dette som et stort fremskritt etter å ha slitt noe med innlevering i fronter. De satte pris på brukervennlighet, og var helt klare på at jeg måtte bruke Showbie til innleveringer. Nå har jeg opprettet klasse 2S på min Showbie, og imorgen skal de levere inn oppgave i budsjettkontroll og på torsdag større oppgave i beredskapsplan. Herlig når elevene legger litt press på meg, spesielt fordi de ønsker å fortsette med noe som fungerer bra. 
I tillegg til IT-ansvarlig John Arne, er lærere som underviser i design og håndverk, vg2 blomsterdekoratør og lærer på vg3 Allmennfaglig påbygg igang. Regner med dette sprer seg til enda flere klasser. 

Elevene må laste ned APPn og de melder seg inn i klassen ved hjelp av en kode du deler med dem. Deretter er de klar til å levere mange ulike format. Det kan være bilder, keynote, PDF, Pages, Numbers, de kan også lese inn tekst direkte i APPn. 

Deretter er det klart for å gi tilbakemelding! Kjenner jeg er litt spent på innleveringer i morgen og torsdag. Gøy å få testet dette ut! Takk til John Arne som dro meg med, og takk for smittende engasjement fra Rita blomsterdekoratør!

Her ser dere hva jeg kan gjøre i Shared files:
Jeg har lagd en lydfil, laget et notat og postet et bilde. Synlig for alle i klassen.

6 kommentarer:

  1. Heisann!
    Er det også mulig å levere filmsnutter fra kamerarullen med denne appen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Jeg har kun levert inn små snutter fra kamerarull, det fungerte helt fint. Showbie blir nå brukt som innelveringsverktøy hos oss på Gjennestad vgs.

      Slett
  2. Ja, filmer som ligger på kamerarull kan også leveres i showbie.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Liker godt dette innlegget, og vi vurderer å bruke Showbie på våre ungdomsskoleelever som også har en iPad hver. Hvilket LMS-system bruker dere i tillegg. Erfaringer her?

    Guttorm Tysdal

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi benytter fronter til fravær, tilbakemelding (karakter) og arbeidsplaner. Innleveringer bruker vi Showbie til. VI har i høst oppgradert til Showbie pro. Det medfører at når elevene leverer inn i PDF format kan jeg rette rett i dokumentet. Fungerer bra! Det at jeg kan endre passord på elever som "plutselig glemmer" passord er også ok med denne appn. Fronter (og its learning) er generelt mindre gode på iPad. iPaden fungerer greit for elevene til å sjekke fravær i fronter, tilbakemeldinger på prøver og oppgaver og arbeidsplaner. Tilleggsstoff får våre elever via iTunes U (linker til nettsteder, apper, løsningsforslag, oppgaver osv.)

      Slett